Reisverslag New York 2010 Dag 2
Klik op een datum voor het verslag van die dag

Index

pagecounter

startpagina.nl

Memorial Day

Zoals gezegd zijn we vroeg bij de pinken na onze eerste overnachting in New York. We doen lekker rustig aan en gaan om een uur of negen richting Times Square, op zoek naar een Information Centre waar ook Metrocards te koop zijn, waarmee we van de ondergrondse in New York gebruik kunnen maken. We hebben geen adres en vinden het in eerste instantie dus niet. Dan maar even lekker ontbijten met een broodje van de Subway. We hebben er de avond tevoren al een paar gespot op Times Square, maar nu we wat wakkerder zijn blijkt het niet om restaurants van Subway te gaan, maar om stations van de ondergrondse (subway). Nooit verwacht dat die zo'n bling-bling-lichtreclame boven de ingang hebben. ;-)
We kunnen er wel om lachen.

Maar er moeten toch tientallen Subway restaurants zijn in Manhattan, dus we doen vast nog wel een hernieuwde poging er een te vinden. In een van de metrostations die we per abuis inlopen slagen we er trouwens wel in om voor ons beiden een 7-day unlimited ride Metrocard ($27) uit de automaat te trekken, dus we hoeven niet meer op zoek naar het Information Centre.

Voor ons ontbijt strijken we uiteindelijk neer bij Roxy Delicatessen op Times Square, we nemen Bacon & Eggs met wat te drinken, de service is prima, het is er niet al te druk. Het ontbijt smaakt goed maar is aan de dure kant.

We pikken ergens een folder/kaart van Times Square en omgeving uit een display, en zien dat er bij ons hotel om de hoek nog een Food Emporium supermarkt zit. Daar halen we nog even wat drinkwater in flessen, een paar Budweisers, en croissants voor het ontbijt op de kamer morgenochtend.
Nadat we die boodschapjes even op onze hotelkamer droppen lopen we richting het Rockefeller Center, een complex van 19 gebouwen waarvan het bijna 260 meter hoge GE Building het bekendst is met een uitkijkpunt op het dak dat 'Top of the Rock' wordt genoemd. Wij weten niet echt welke gebouwen er bij het Rockefeller Center horen, en bij het schrijven van dit verhaaltje blijkt dat we iets verder hadden moeten doorlopen om het allemaal te zien. Dat doen we dan morgen nog wel even, het is immers niet ver van ons hotel, en ook willen we 's avonds nog een keer naar de 'Top of the Rock' om een mooi uitzicht over 'Manhattan by night' te hebben. Opvallend is om te zien dat om 12 uur 's middags de vele Amerikaanse vlaggen die halfstok hangen vanwege Memorial Day, weer naar de top worden gehesen.

Bij het Rockefeller Center gaan we, gewapend met onze Metrocards, voor het eerst ondergronds om met de subway naar Central Park te gaan. Een aardige wat oudere Amerikaanse meneer staat daar bij het informatiebord iedereen op weg te helpen, waarschijnlijk uit liefhebberij, want hij lijkt ons geen werknemer van het metrobedrijf. We komen mede dankzij zijn informatie al snel op 81st street aan de westkant van Central Park, dat vandaag enorm drukbezocht is vanwege het prachtige zonnige weer met temperaturen rond de 30 graden, en omdat vanwege Memorial Day de meeste mensen niet hoeven te werken.

We denken van West 81st street door Central Park te lopen richting de zuidwestelijke uitgang bij 59th street, waar we dan weer in de subway kunnen stappen. We verliezen in het park totaal ons richtinggevoel, en als we na zo'n anderhalf uur relaxed wandelend denken bijna bij West 59th street te zijn, zien we straatnaambordjes met East 86th street. We zijn het park dus van west naar oost overgestoken. ;-) Gelukkig is daar bij Lexington Avenue weer een metrostation vlakbij, zodat we richting onze volgende bestemming, Grand Central Station, kunnen gaan.

Na het bezichtigen van de prachtige stationshal lunchen we in een van de vele eetgelegenheden in het complex, en vinden daarna onze weg richting de 42nd street shuttle naar Times Square. Daar aangekomen blijkt er veel politie op de been te zijn, en het duurt niet lang voordat we de oorzaak zien: een vreedzame demonstratie van Palestijnen tegen het Israelisch machtsvertoon van vandaag.

Er hangt verder geen dreigende sfeer, dus we gaan, net als ieder ander, vrolijk door met winkeltjes bekijken. Marin verlekkert zich bijvoorbeeld nog even in de Swarovski winkel, en we wandelen op de terugweg naar het hotel nog even door de 3 verdiepingen hoge (!) M&M superstore.

Vanavond gaan we er nog even op uit om ergens een lekker diner te vinden, voor morgen denken we aan Rockefeller Center, Flatiron building, Empire State Building, Chrysler Building, WTC site en Wall Street, het hangt allemaal een beetje af van hoe snel de subway ons overal heenbrengt, maar na onze eerste kennismaking vandaag zijn we daar zeer optimistisch over!